Παρασκευή 27 Ιουλίου 2012

ΟΔΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΙ – Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ (Μέρος Β’)

Με αφορμή τον παρακάτω πίνακα, παρατηρείται ότι η εμπλοκή ηλικιωμένων ατόμων σε ατύχημα υπό οποιαδήποτε μορφή – οδηγοί, μεταφερόμενοι ή πεζοί – αποβαίνει περισσότερο «μοιραία».
Πηγή: www.statistics.gr


 Με σκοπό να απομονώσουμε το αποτέλεσμα εμπλοκής σε ατύχημα μόνο οδηγών, καθώς και την ηλικιακή ομάδα στην οποία ανήκουν, το παρακάτω γράφημα παρουσιάζει ενδιαφέρον. Για ακόμη μια φορά, η εμπλοκή ηλικιωμένων σε ατυχήματα φαίνεται να αποβαίνει πιο «μοιραία» για αυτούς.
Παρόμοια αποτελέσματα παρουσιάζονται σε έρευνες οι οποίες διεξάχθηκαν στην:
  • Ολλανδία από το Ερευνητικό Ινστιτούτο για την Οδική Ασφάλεια{1} (SWOV) και
  • Αμερική από την Εθνική Ερευνητική Ομάδα για τις Μεταφορές (TRIP) σε συνεργασία με την μη κερδοσκοπική Αμερικανική Ένωση για τους Εθνικούς Αυτοκινητοδρόμους (AASHTO)
ότι δηλαδή οι ηλικιωμένοι οδηγοί σε σχέση με νεότερης ηλικίας οδηγούς παρουσιάζουν δυσανάλογα υψηλά ποσοστά θνησιμότητας από την εμπλοκή τους σε ατυχήματα.

Ωστόσο, στα παραπάνω απεικονίζεται το αποτέλεσμα. Η αιτία αυτού; Εν τέλει, οι ηλικιωμένοι και συγκεκριμένα οι επιρροές από το πέρασμα του χρόνου, πράγματι αποτελούν αιτία περισσότερων ατυχημάτων;

Τα αποτελέσματα έρευνας ασφαλιστικής εταιρείας στην Αυστραλία αντιλέγει στην συνηθισμένη πεποίθηση, ότι δηλαδή οι ηλικιωμένοι ευθύνονται για την πρόκληση περισσότερων τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με τους νεότερους οδηγούς. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι:
  • 9/10 οδηγοί μεγαλύτερης ηλικίας, είναι περισσότεροι προσεκτικοί από τους νεότερους;
  • 9/10 οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας έχουν περισσότερη υπομονή,
  • 9/10 οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας προσέχουν όταν οδηγούν σε μέρη όπου κινούνται πεζοί,
  • 9/10 οδηγούς άνω των 55 δεν θα συμμετείχαν σε δραστηριότητες που δύνανται να τους αποσπάσουν την προσοχή κατά την οδήγηση (πχ. Ομιλία στο κινητό, αποστολή γραπτού μηνύματος, αλλαγή CD, κ.ά.) - ένα πρόβλημα που φαίνεται να είναι σε άνοδο ανάμεσα στους νεότερους οδηγούς.
 Συνεπώς, υπάρχουν αντιλεγόμενες διαπιστώσεις και συμπεράσματα αναφορικά με την οδηγική συμπεριφορά των ηλικιωμένων οδηγών.
Είτε τείνουμε να συμφωνήσουμε με τη μία, είτε με την άλλη κατεύθυνση, πρωτίστως σκοπός όλων αποτελεί η ελαχιστοποίηση των τροχαίων ατυχημάτων. Με επίκεντρο την οδήγηση των ηλικιωμένων ατόμων, στο σημείο αυτό παρουσιάζονται κάποιοι μέθοδοι – προγράμματα που αναπτύχθηκαν τα οποία αντί να τείνουν στο να «αποσύρουν» τους ηλικιωμένους από την οδήγηση, επιδιώκουν να συνεισφέρουν στην ασφαλέστερη συνύπαρξη όλων στους δρόμους.
  • DriveLAB –αναπτύσσεται από την Ερευνητική ομάδα Ευφυούς Μεταφοράς του Πανεπιστημίου του Newcastle. Το DriveLab είναι ένας τύπος αυτοκινήτου εξοπλισμένο με πολλών ειδών αισθητήρες ώστε να μετρούν διάφορους παράγοντες που επηρεάζουν την ασφαλή οδήγηση, όπως τη φυσική κατάσταση του οδηγού, τις κινήσεις των ματιών του και άλλους παράγοντες που μπορεί να αποτελέσουν πηγή πιθανού κινδύνου. Για το συγκεκριμένο όχημα, μπορούν να αναπτυχθούν διάφορες εφαρμογές. Παράδειγμα αποτελεί το “Granny-Nav”. Η εφαρμογή Granny-Nav αποτελεί έναν πλοηγό που μπορεί να σχεδιάζει την ασφαλέστερη διαδρομή για τον οδηγό. Μια διαδρομή στην οποία θα αποφεύγονται δύσκολα σημεία, όπως π.χ οι κόμβοι και οι αριστερές στροφές και γενικότερα θα προσφέρει πιο «ομαλή» πορεία. 
  • DriveSharp – αναπτύσσεται από το ΑΑΑ Foundation – Εκπαιδευτικό και ερευνητικό ‘Ίδρυμα για την Οδική Ασφάλεια στην Αμερική σε συνεργασία με εταιρεία που αναπτύσσει λογισμικό για την «εκπαίδευση» του εγκεφάλου. Το DriveSharp αποτελείται από δύο διαδραστικές ασκήσεις που αποσκοπούν στη βελτίωση της εστίασης, του χρόνου αντίδρασης και της μνήμης, και συμβάλει στην αύξηση της ταχύτητας της οπτικής επεξεργασίας και της δυνατότητα παρακολούθησης πολλαπλών αντικειμένων, όπως για παράδειγμα τα αυτοκίνητα σε μια πολυσύχναστη διασταύρωση. Μάλιστα, κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι όταν χρησιμοποιούνται σωστά τέτοιου είδους εφαρμογές (game-like applications), δύνανται να βοηθήσουν τους οδηγούς να βλέπουν καλύτερα, να σκέφτονται γρηγορότερα και να μειώσουν τον κίνδυνο σύγκρουσης έως και 50%. Το εν λόγω, πρόγραμμα – εφαρμογή συνίσταται να χρησιμοποιείται ως εκπαιδευτικό εργαλείο απευθυνόμενο σε μεγαλύτερης ηλικίας οδηγούς με σκοπό να διατηρήσουν ή να βελτιώσουν τη φυσική κατάσταση του μυαλού και του εγκεφάλου και κατά συνέπεια την ταχύτητα των αντιδράσεων τους όταν οδηγούν.
 Ενδιαφέρον! Μπορείτε επίσης να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του AAA Foundation - http://www.aaafoundation.org/home/ - για online τεστ και quiz!
Περισσότερες πληροφορίες, έρευνες και στοιχεία για τους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας ευπρόσδεκτες, ώστε να…προστατευτούμε όλοι μας και να αποφύγουμε καταστάσεις όπως…
 !!!...Αστειευόμενοι πάντα…!!!

Πηγές:
http://www.aaafoundation.org/

Επεξεργασία στατιστικών στοιχείων και κείμενο Ελένη Παπία


Δεν υπάρχουν σχόλια: