Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2009

Γιατί πληρώνουμε τη βενζίνη για "χαβιάρι";

Μελέτη με τίτλο «Οι προσδιοριστικοί παράγοντες διαμόρφωσης των τιμών των πετρελαιοειδών» παρουσιάστηκε σήμερα 2-6-2009 σε εκδήλωση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΕΒΕΑ. Ένα θέμα που αφορά όλους τους πολίτες και ιδιαίτερα εμάς τους μοτοσυκλετιστές που αναγκαζόμαστε καθημερινά να χρυσοπληρώνουμε την βενζίνη.
Στη μελέτη επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, πως οι δασμοί και οι φόροι που επιβλήθηκαν στις τελικές τιμές λιανικής της αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης την τετραετία 2005-2008 στη χώρα μας διαμορφώθηκαν σε επίπεδα χαμηλότερα σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ-27, αποτελώντας το 63% και 72% περίπου του αντίστοιχου ύψους του μέσου όρου των 27 κρατών-μελών.
Παρόλα αυτά, η Ελλάδα εμφανίζει κατά μέσο όρο τιμές λιανικής (προ φόρων) υψηλότερες σε σχέση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο, τονίζεται στη μελέτη. Όπως εξηγεί το ΙΟΒΕ, κατά την πώληση από την εταιρεία εμπορίας στο πρατήριο λιανικής ενσωματώνονται οι φόροι στο πωλούμενο προϊόν, οι οποίοι αποτελούν το σημαντικότερο στοιχείο κόστους της τιμής καταναλωτού, το κόστος οδικής ή/και θαλάσσιας μεταφοράς, καθώς και το μικτό περιθώριο της ίδιας της εταιρείας εμπορίας.Το μικτό περιθώριο διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία και από προϊόν σε προϊόν. Η νησιωτική ιδιαιτερότητα της ελληνικής αγοράς καυσίμων συνεπάγεται αυξημένα έξοδα μεταφοράς και αποθήκευσης και αυτά αντανακλώνται στις τιμές λιανικής με αποτέλεσμα οι ακριβότεροι νομοί να είναι οι νησιωτικοί.
Για περισσότερες πληροφορίες κατεβάστε τη μελέτη: http://www.iobe.gr/media/Hmerides/Petrellaoeidi.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια: